Klassieke portretten zijn, voor mij, portretten waar je naar kunt blijven kijken.
Heel vaak zijn dat iconische portretten, die al tientallen tot soms honderden jaren door heel veel mensen mooi worden gevonden. Deze klassieke portretten inspireren mij als fotograaf.

Portretten zijn misschien wel de oudste kunstvorm, en bij iedere vernieuwing in de techniek verandert ook de manier van portretteren. Omdat de oude methoden hun waarden niet verliezen komt er alleen maar bij. Een klassiek portret kan getekend of geschilderd zijn, maar ook gefotografeerd. Ik fotografeer alleen maar, geïnspireerd door de voorbeelden uit het verleden.

Portretten als Klassieke Schilderijen

In de Klassieke Portretten van vandaag probeer ik om de sfeer van de portret schilderijen vanaf de renaissance naar nu te vertalen. Ik laat me inspireren door de grote meesters, zoals Leonardo da Vinci, Johannes Vermeer en Rembrandt van Rijn. Niet dat ik mezelf durven te meten met deze meester-schilders. De uitdaging ligt meer in het vertalen van het licht, zoals alleen de beste schilders dat kunnen weergeven, naar de beelden van nu. Met een duidelijke, waarderende, knipoog naar mijn voorbeelden.

Foto Portretten

In de tweede helft van de 19e eeuw ontwikkelde de fotografie zich van een technisch hoogstandje tot een volwaardige manier van afbeelden. Vanaf de Victoriaanse tijd zijn er geposeerde portretten bekend, en het aantal nam, na het algemeen worden van de droge plaat camera, snel toe.

De vroege foto’s kenmerken zich door het gebruik van daglicht, lange belichtingstijden, en daardoor wat gedwongen en stijve poses. Vaak zijn de ogen onscherp, omdat er tijdens de belichtingstijd meerdere malen geknipperd werd.
Toen elektrisch licht beschikbaar kwam werd het in het begin vooral als effect verlichting gebruikt.

Hoewel kleurenfoto’s al sinds 1861 bestaan, en er kort na 1900 al goede procedés voor kleurenfotografie waren, bleef het tot in de jaren 50 van de vorige eeuw gebruikelijk om foto’s in te kleuren.

Tegenwoordig maakt digitale fotografie veel meer mogelijk, en dus ook het re-creëren van “foto’s van vroeger”. Dit kunnen glamour foto’s zijn, maar ook (samengestelde) familie kiekjes, zoals een foto van u met uw eigen jongere ik.

Bewerkingen

De schilder kan de onwelgevallige details weglaten, om zijn opdrachtgever te plezieren. Van oudsher werden foto’s geretoucheerd om “onvolkomenheden” weg te werken. Vroeger was dat een ambachtelijk proces, waarbij tussen afdrukken en negatieven gemaakt werden. Bij iedere slag gebeurde er iets met het contrast, en donkere en lichte partijen konden zo apart behandeld worden. Soms werd er iets weggekrast, soms werd er iets overschilderd. Montages werden gemaakt door middel van dubbele belichtingen, soms in de camera, soms in een kopieer bewerking.

Tegenwoordig hebben we gelukkig de PC voor foto bewerkingen.